Spóźniłeś się na lot przesiadkowy? Możesz liczyć na odszkodowanie!
Spis treści:
Spóźnienie na lot przesiadkowy nie tylko wywołuje ogromny stres, zmusza pasażera do znaczącego przeformułowania planu podróżny, jak również może utrudniać dostanie się do docelowego miejsca i tym samym rujnować plany tak turystyczne, jak i biznesowe. Jest to więc nieprzyjemne i stresujące doświadczenie, szczególnie jeśli wynika z winy linii lotniczych, a nie pasażera. W takiej sytuacji przysługuje mu jednak prawo do odszkodowania.
Kiedy można ubiegać się od odszkodowanie za lot przesiadkowy?
Rekompensaty za spóźnienie się na lot przesiadkowy z winy linii lotniczych rządzą się nieco innymi prawami, niż odszkodowania za odwołane loty. Szczegółowo ten temat omówiony został przez specjalistów od odszkodowań lotniczych: Givt.com. W przypadku odszkodowania za spóźnienie na lot przesiadkowy zależy w dużej mierze od rezerwacji biletu. Chodzi bowiem o to, czy loty zostały uwzględnione w ramach jednej rezerwacji, czy wykupiono je jako dwie odrębne podróże. O odszkodowanie można się ubiegać w obu przypadkach, natomiast zdecydowanie bardziej korzystne dla pasażera jest, jeśli cała podróż zostanie potraktowana jako spójna całość. W takiej sytuacji odszkodowanie będzie obejmowało całość lotu, w drugim przypadku – tylko tę zakłóconą jej część.
Na jakie odszkodowanie za lot można liczyć?
Na początku należy niestety zaznaczyć, że jeśli spóźnienie nie nastąpiło z winy przewoźnika, ale w wyniku innych okoliczności (takich samych jak przy odwołanym locie) – pogody, zagrożenia bezpieczeństwa, destabilizacji politycznej, strajku na lotnisku – odszkodowanie pasażerowi nie przysługuje. Jeśli jednak spóźnienie było na przykład wynikiem awarii samolotu, masz prawo ubiegać się o rekompensatę. Wysokość rekompensaty, podobnie jak przy anulowaniu lotu, zależy od długości planowanej trasy. Z tego też powodu tak duże znaczenie ma, czy dwa loty zostaną potraktowane jako jedna całość. Wtedy trasa automatycznie się wydłuża. Wysokości rekompensat wynoszą:
• trasa krótsza niż 1500 km – 250 euro
• trasa o długości 1500 – 3500 km – 400 euro
• trasa dłuższa niż 3500 km – 600 euro
Jak przewoźnik powinien ci pomóc?
Pamiętaj, że w przypadku opóźnienia na lot przesiadkowych przewoźnik ma obowiązek zapewnić Ci posiłek i napoje. Jeśli linia w ramach obsługi lotu zapewni Tobie alternatywną podróż następnego dnia, powinieneś domagać się zapewniania miejsca w hotelu i transportu do niego. Jeśli przewoźnik nie otoczy Cię taką opieką, koniecznie za każdy wydatek bierz rachunek, a potem we wniosku do linii przedstaw koszty, których zwrotu się będziesz domagał.
Do zobaczenia na szlaku!